تأثیرپذیری ساحت عقیدتی از ساحت های غیر عقیدتی با نظر به رابطه ی نفس و بدن از دید غزالی
نویسنده
چکیده مقاله:
یکی از مهمترین مسائلی که پیش روی معرفتشناسان قرار دارد این است که آیا دستیابی انسان به معرفتْ تنها از رهگذر قابلیتهای معرفتیاش میسر میشود یا حیثیتها و ابعاد گوناگون وجود انسان در ارتباطی وثیق با ساحت معرفتیاش، آن را از تأثیرات مثبت و منفی خود متأثر میسازند. این موضوع در مقالهی پیشِ رو با تکیه بر اندیشه و نظام معرفتشناسی امام محمد غزالی تحلیل و بررسی شده است. در این تحلیل، روابط گوناگونی که میان ساحتهای مختلف نفس برقرار میشود و تصویری از این روابط که سیر استکمالی انسان اقتضای آن را دارد مورد توجه قرار میگیرد و نشان داده میشود که این روابط و تأثیراتی که در هر شکلی از آن بر ساحت عقیدتی گذاشته میشود، نه فقط تأثیراتی میان ساحتهای نفس، بلکه تأثیر و تأثراتی میان دو جنبهی اصلی وجودانسان یعنی نفسوبدن نیز هست. بر اساس تأثیر و تأثر متقابلی که غزالی به صورت دوری میان نفس و بدن قائل است، هر فعل بدنی تأثیری در نفس بر جای میگذارد که خود آن تأثیر موجب پدید آمدن فعلی میشود. از آنجا که هر فعلی نشأتگرفته از معنایی در درون نفس است، هنگامی که این معنا در قالب فعل تجسم مییابد، آن معنا در درون نفس، جلوهی بیشتری پیدا میکند و بنابراین بر آگاهی نفس افزوده میشود. این فرآیند با کمک تحلیلهای اخلاقی - معرفتی غزالی در بحث شکلگیری فضایل از طریق تکرار افعال مناسب و نیز نقش معرفتبخشیِ طاعات، تبیین میگردد. بدین جهت، باید گفت که تأثیرات ساحتهای غیر عقیدتی نفس بر ساحت عقیدتی را نمیتوان بدون توجه به رابطهی نفس و بدن، مورد تحلیل و واکاوی قرار داد.
منابع مشابه
پی¬گیری اثرپذیری ساحت عقیدتی از ساحت¬های غیر عقیدتی با نظر به شاخص¬های فکری غزالی
این مقاله، با محور قرار دادن اندیشة غزالی، به منزلة یکی از بزرگترین متفکّرانی که به تأثیر و تأثّر متقابل میان ساحتهای نفسانی قائل است، مسئلة مهم تأثیر ساحتهای غیر عقیدتی بر ساحت عقیدتی را ـ که از مباحث مطرح در حوزة معرفت شناسی معاصر است ـ با توجّه به برخی از شاخصهای فکری او پیگیری میکند. این شاخصهای فکری عبارتاند از: اعتقاد غزالی به تأثیر غایات در چگونگی تعیّن یافتن ساحت عقیدتی، تأثیر احساس...
متن کاملساحت ارادی نفس در نظر غزالی
در مقاله پیش رو دیدگاه غزالی در خصوص ساحت ارادی نفس مورد بررسی قرار می گیرد. غزالی ساحت ارادی انسان را در دو سطح حیوانی و انسانی مورد توجّه قرار می دهد. به کارگیری تعابیری چون قوّه عامله، عقل عملی، قدرت، و اراده از سوی او در اطلاق به ساحت ارادی نفس انسانی مسئله مهم حیث معرفتی یا تحریکی داشتن عقل عملی را پیش می کشد که بررسی موضوع نشان دهنده اعتقاد غزالی به تعلّق عقل عملی به ساحت معرفتی و تأکید بر ن...
متن کاملساحت ارادی نفس در نظر غزالی
در مقاله پیش رو دیدگاه غزالی در خصوص ساحت ارادی نفس مورد بررسی قرار می گیرد. غزالی ساحت ارادی انسان را در دو سطح حیوانی و انسانی مورد توجّه قرار می دهد. به کارگیری تعابیری چون قوّه عامله، عقل عملی، قدرت، و اراده از سوی او در اطلاق به ساحت ارادی نفس انسانی مسئله مهم حیث معرفتی یا تحریکی داشتن عقل عملی را پیش می کشد که بررسی موضوع نشان دهنده اعتقاد غزالی به تعلّق عقل عملی به ساحت معرفتی و تأکید بر ن...
متن کاملتأثیرات روانشناختی باور به حرکت جوهری بر ساحت عقیدتی و شناختی روان آدمی
باور به حرکت جوهری و به عبارتی سیالیت جهان یکی از باورهای کلیدی در جهان نگری ملاصدراست ، این باور آثاری بسیار پردامنه هم در اخلاق و هم در روان ما آدمیان دارد ، اگرکسی به حرکت جوهری باور داشته باشد هر سه ساحت ذهن وی دستخوش تغییر می شود و این باور بر هر سه ساحت تاثیرات عمده ای می گذارد ، در این مقاله قصد داریم تاثیرات باور به حرکت جوهری را در ساحت شناختی و عقیدتی روان آدمی مورد بحث قرار دهیم و به...
متن کاملغزالی و ابن عربی در ساحت فرهنگنویسی
«الاملاءفی اشکالات الاحیاء» رسالهای کمتر شناخته شده از محمد غزّالی است که وی در آن اصطلاحات عرفانی مندرج در کتاب«احیاءالعلوم» خود را استخراج نموده و توضیح داده است و به این ترتیب، فرهنگی از اصطلاحات عرفانی فراهم کرده است. ابن عربی هم با تألیف رساله «اصطلاحات الصّو فیه الوار ده فی الفتوحات المکّیه »پای در حوزه فرهنگنگاری نهاده است، زیرا رویکرد عمومی به کتاب بزرگ «الفتوحات المکیه » او را واد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 44
صفحات 155- 184
تاریخ انتشار 2013-03-16
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023